
Tarieven en kwaliteit
Tarieven
Algemeen
De praktijk hanteert de wettelijke maximale tarieven zoals deze door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) zijn vastgesteld. De tarieven kunt u hier opzoeken op: https://zorgprestatiemodel.nza.nl (kies: setting: ambulant - sectie II, beroepscode: klinisch (neuro)psycholoog). U kunt ook een overzicht met tarieven opvragen bij de praktijk.
De praktijk heeft momenteel geen contracten met verzekeraars afgesloten. Dit betekent dat u een deel van de behandeling zelf moet betalen, naast het wettelijk eigen risico (in 2025 is dat €385,-). De hoogte van het bedrag dat vergoed wordt verschilt per verzekeraar en de polis die u heeft afgesloten.
Bij sommige verzekeraars gelden voorwaarden als u naar een contractvrije psycholoog gaat, soms is er bijvoorbeeld vooraf een machtiging nodig. Het is raadzaam om voorafgaand aan de behandeling bij uw eigen verzekeraar te informeren naar de vergoedingen en voorwaarden.
Wat houdt contractvrij werken in?
Een praktijk die geen contracten heeft met zorgverzekeraars, voert de praktijk volgens de wetten die daarop van toepassing zijn. Daarnaast worden de eisen voor kwaliteit zoals die in de beroepsgroep en de beroepsvereniging gebruikelijk zijn gehanteerd. De tarieven voor de zorg worden vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) zoals besloten in de Wet Marktordening Gezondheidszorg (WMG). De behandelaanpak en werkinhoud bepaalt de psycholoog in samenspraak met u.
AfzeggenKosten ten gevolge van het niet tijdig afzeggen van afspraken kunnen sinds 2012 niet meer bij de zorgverzekeraar worden gedeclareerd. De praktijk is daarom genoodzaakt deze kosten aan u door te berekenen. Afspraken die minder dan 24 uur van tevoren worden afgezegd zullen in rekening worden gebracht. Het tarief hiervoor is €60,-.
BetalingsvoorwaardenU ontvangt maandelijks een factuur. U wordt gevraagd eerst de rekening te voldoen aan de praktijk (de betaaltermijn is 14 dagen), waarna u hem kunt indienen bij uw verzekeraar, die deze veelal binnen enkele dagen voor het voor u geldende percentage aan u uitbetaalt.
Privacyverklaring diagnose
De overheid heeft bepaald dat uw diagnose vermeld dient te worden op de factuur voor de ziektekostenverzekeraar. Het is mogelijk een privacyverklaring in te vullen. Daarmee geeft u aan dat u niet wilt dat uw diagnose op de factuur wordt vermeld. U kunt om deze privacyverklaring vragen bij uw therapeut.
Kwaliteit
Om mijn deskundigheid en kennis op peil te houden neem ik deel aan verschillende intervisiegroepen en volg ik regelmatig bijscholingen. Ook werk ik samen met diverse collega's, zie Links
BIG-Registratienummers
GZ-psycholoog: 49927371025
Psychotherapeut: 69927371016
Klinisch Psycholoog: 49927371025
NIP: Nederlands Instituut voor Psychologen
Kwaliteitsstatuut ggz - ambulant - vrijgevestigden (sectie II) NB momenteel is deze ter goedkeuring aangeboden, het ingediende kwaliteitsstatuut is ter inzage in de praktijk aanwezig.
Rechten en plichten
Psychologen die lid zijn van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), moeten zich houden aan de Beroepscode. De basisprincipes van de Beroepscode zijn dat de psycholoog zich verantwoordelijk, integer, respectvol en deskundig dient te gedragen. In de Beroepscode staan richtlijnen en gedragsregels die zijn afgeleid van deze vier basisprincipes. De praktijk is lid van het NIP.
Door gedragsregels op te stellen in de Beroepscode is het voor de patiënt en de psycholoog duidelijk wat ze wel en niet kunnen verwachten. Rechten en plichten over de behandeling, onderzoek, het dossier en andere zaken staan uitgebreid beschreven in de Beroepscode. Dit moet er voor zorgen dat u beschermd bent tegen mogelijk onzorgvuldig handelen van een psycholoog.
Bron: https://nip.nl/beroepskwaliteit/beroepscode/
Vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze nieuwe wet geeft u als persoon meer privacy rechten. En organisaties meer verantwoordelijkheden.
Bekijk het privacystatement voor meer informatie over de omgang met uw gegevens. Voor meer informatie verwijs ik u naar https://hulpbijprivacy.nl/. (NB vanwege technische problemen is het privacystatement momenteel niet te bereiken via de website. Deze is ter inzage aanwezig bij de praktijk of kan op verzoek worden toegezonden).
Klachten
Indien u niet tevreden bent over de behandeling en/of mij als behandelaar dan nodig ik u uit om dit met mij te bespreken. Indien u dit niet wilt, of het gesprek niet leidt tot een wenselijke oplossing, of als u het gevoel heeft onvoldoende gehoor te hebben gekregen, dan kunt u een klacht indienen. De praktijk heeft een klachtenregeling bij het NIP. Zie voor meer informatie de website van het NIP, zie https://nip.nl/clienteninformatie/klachten/
Zie voor meer informatie tevens het modelreglement van de praktijk (NB vanwege technische problemen is het modelreglement momenteel niet te bereiken via de website. Deze is ter inzage aanwezig bij de praktijk of kan op verzoek worden toegezonden).
U kunt tevens een klacht indienen bij Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) via klachten@cbkz.nl of per aangetekende post: CBKZ, Antwoordnummer 570, 4200 WB Gorinchem. Klachten kunnen ook digitaal worden ingediend met het klachtenformulier. (NB vanwege technische problemen is het online klachtenformulier momenteel niet te bereiken via de website. Deze is ter inzage aanwezig bij de praktijk of kan op verzoek worden toegezonden).